inovatyvūs internetiniai sprendimai

Blogas

Kaip sukurti sėkmingą elektroninę parduotuvę?


El. parduotuvių kūrimas

Daugelis žmonių, nusprendusių užsiimti internetine prekyba, galvoja, kad tam tereikia surasti, kas sukurs elektroninę parduotuvę. Iš tiesų, pačios internetinės svetainės sukūrimas - tik vienas iš daugelio darbų, kurių reikės, kad jūsų el. komercijos projektas sėkmingai veiktų.

Taigi ko reikia, norint pradėti internetinę prekybą?

  • Internetinio marketingo strategijos
  • El. parduotuvės sukūrimo
  • Turinio parengimo ir sukėlimo
  • Elektroninės prekybos administravimo

Internetinis marketingas

Marketingas yra bet kokios prekybos varomoji jėga. Tačiau internetinėje prekyboje - jis dar svarbesnis. Atidarius fizinę parduotuvę kokiame nors prekybos centre, automatiškai atsiras pirkėjų - tiesiog pro šalį einantys žmonės jus pastebės ir užeis. Tuo tarpu atidarius elektroninę parduotuvę, lankytojai savaime neateis. Internetinės parduotuvės atidarymas - tai tarsi realios parduotuvės pastatymas viduryje miško. Nesvarbu kokia ji bus - ar maža ir  paprasta, ar didelė ir sudėtinga - lankytojus į ją turėsite atvesti jūs patys. Ir daryti tai pastoviai - netgi visiems žinomos el. parduotuvės pastoviai reklamuojasi, nes kitaip lankytojų srautai išseks.

Lankytojų pritraukimo būdų į internetinė svetainę yra daug. Galima tiesiog pirkti lankytojų srautą, mokant už reklamų paieškos sistemose paspaudimus (AdWords, Bing Ads). Tai pats greičiausias ir paprasčiausias, bet ir vienas brangiausių būdų atvesti lankytojus. Galima reklamuotis socialiniuose tinkluose (Facebook, Twitter). Tokiu būdu gana nebrangiai galima gauti didelį lankytojų srautą. Tačiau socialinių tinklų srautas dažnai būna prastos kokybės - mažai lankytojų realiai perka. Kaip taisyklė, didžioji dalis lankytojų bet kokioje svetainėje ateina iš paieškos sistemų. Todėl optimizavimas paieškos sistemoms (SEO) - labai svarbus darbas, nepriklausomai nuo to, ar bus naudojamos kitos marketinginės priemonės. Ilgalaikėje perspektyvoje tai pats naudingiausias ir tikslingiausią lankytojų srautą atvedantis būdas. Tačiau SEO yra ilgas procesas, el. parduotuvė gali neišgyventi iki tada, kol pasijaus jo rezultatai. Galima užsiimti marketingu elektroniniu paštu, tačiau tai labiau tinka darbui su esamais klientais. Ir čia tik keletas populiariausių internetinio marketingo priemonių. Norint užsitikrinti stabilius pardavimus, greičiausiai reikės panaudoti ne tik šiuos, bet ir dar daugiau kitų, čia nepaminėtų lankytojų pritraukimo būdų.

Internetinis marketingas - daug laiko ir investicijų reikalaujantis darbas. Būtent dėl to, kad ir ką sakytų įvairiausios reklamos, neįmanoma atidaryti elektroninės parduotuvės pigiai. Nors pačią internetinę svetainę ir įsigysite nebrangiai, tačiau lankytojų pritraukimas vis tiek pareikalaus arba daug lėšų, arba daug žinių ir asmeninio darbo. Ir žinių reikės gana specifinių. Internetinio marketingo priemonės turi labai skirtingą efektyvumą, priklausomai nuo jūsų veiklos srities, tikslinės auditorijos, turimo įdirbio. Tam tikras reklamos būdas vienai el. parduotuvei gali būti pats efektyviausias, o kitai - sudeginti visą reklamos biudžetą ir neduoti jokios pastebimos naudos. Todėl prieš pradedant elektroninę prekybą, vertėtų sudaryti marketingo planą, kuriame būtų numatyta kokios reklamos priemonės bus naudojamos, kiek lėšų joms bus skirta, paskaičiuoti kiek lankytojų kiekviena iš jų pritrauks, kiek pardavimų sugeneruos ir kiek jums kainuos vieno pirkėjo pritraukimas. Internetinio marketingo specialistas gali pakankamai tiksliai visus šiuos dalykus paskaičiuoti. O turint šiuos duomenis, jau galima realistiškai įvertinti projekto perspektyvas. Gali paaiškėti, kad internetinės prekybos net neverta imtis, nes reklamos sąnaudos vienam pardavimui bus didesnės, nei pajamos iš to pardavimo. Žinoma, kai kurie projektai startuoja be jokio plano, tiesiog tikėdamiesi, kad pavyks, bet tai pasiteisina tik tais atvejais, kai sugalvojate kažką naujo, atrandate nišą, kurioje konkurencija maža. O jei norite atidaryti dar vieną el. parduotuvę konkurencingoje srityje, tai labai rekomenduoju viską tiksliai paskaičiuoti.

Todėl svarbiausias klausimas, į kurį reikia atsakyti dar prieš pradedant elektroninės parduotuvės kūrimo darbus - ar žinote kaip pritrauksite pirkėjus ir ar turite tam pakankamą biudžetą? Jei ne, tai pradėkite domėtis ne el. parduotuvės išvaizda ar funkcijomis, o internetinio marketingo priemonėmis ir kainomis.

El. parduotuvės sukūrimas

Yra keli skirtingi keliai, kaip įsigyti pačią el. parduotuvę: galima ne kurti, o pasinaudoti svetainių nuomos paslauga; galima sukurti naudojant kokią nors standartinę el. komercijos platformą; galima el. parduotuvę kurti individualiai.

Svetainių nuoma - tai pats paprasčiausias ir pigiausias būdas įsigyti el. parduotuvę. Tereikia užsiregistruoti svetainių nuomos platformoje, užpildyti užsakymo formą, ir per vieną dieną gausite darbui paruoštą svetainę, už kurią reiks mokėti mėnesinį nuomos mokestį. Tokia svetainė turės tik bazines el. komercijos funkcijas, dizainas bus šabloninis, tačiau prekybai pradėti tiks. Didžiausias šio sprendimo trūkumas - jokių modifikavimo galimybių, todėl praktiškai jis tinkamas tik idėjai išbandyti. O norint projektą vystyti - anksčiau ar vėliau prireiks kito sprendimo. Be to, šiuo atveju jūs patys turėsite sistemą sukonfigūruoti ir išmokti ja naudotis. Užsisakant svetainės kūrimo paslaugas - programuotojas ne tik atlieka techninį darbą, bet ir gali patarti, kaip geriau įvairius dalykus realizuoti, apmokyti kaip sistema naudotis. O nuomos atveju - gausite tik automatiškai sugeneruotą svetainę, be jokios žmogaus pagalbos. Todėl pradedančiajam yra gana sunku pasinaudoti svetainių nuomos paslaugomis.

Svetainė su standartine el. komercijos platforma - tai svetainė, sukurta su kuria nors iš standartinių TVS (WooCommerce, Opencart, Prestashop). Šiam sprendimui reikalingos didesnės pradinės investicijos, tačiau bendri projekto kaštai ilgame laikotarpyje gali būti mažesni, nei nuomos atveju. Priklausomai nuo pasirinktos TVS galima sukurti ir paprastą, ir sudėtingą svetainę, galima naudoti tiek šabloninį, tiek unikalų dizainą. Taip pat turite galimybę svetainę modifikuoti ir tobulinti. Daugeliui el. komercijos projektų tokių galimybių pakanka. Problemos iškyla, kai projektas tampa didesnis ir susiduria su greitaveikos problemomis, atsiranda poreikis automatizuoti užsakymų administravimo darbus, o taip pat norint padaryti el. parduotuve patogesne ir padidinti konversijas. Tada išlenda standartinių TVS apribojimai ir prireikia individualaus sprendimo.

Individualiai kurta el. parduotuvė - tai svetainė tiek su unikaliu dizainu, tiek su individualiai šiam projektui kurta TVS. Šis sprendimas labiausiai optimizuotas, patogiausias tiek pirkėjui, tiek parduotuvės administratoriui, leidžiantis maksimaliai padidinti parduotuvės pelną. Tačiau brangiausias, dažniausiai jį renkasi jau egzistuojančios el. parduotuvės, kurių nebetenkina standartinių TVS galimybės, arba netipiniai el. komercijos projektai, kuriems sunku rasti tinkamą standartinę TVS.

Kaip matote, kiekvienas iš variantų turi savo privalumų ir trūkumų. Todėl labai svarbu įvertinti projekto perspektyvas ir būsimus poreikius, ir pasirinkti geriausiai jūsų verslo modeliui tinkantį variantą. Dažnai tenka matyti situaciją, kai klientas pasirenka pigiausią variantą, išleidžia daug pinigų jo tobulinimui, tačiau vėliau vis tiek suvokia, kad poreikių jis netenkina, ir tenka viską griauti ir daryti iš naujo.

Turinio parengimas ir sukėlimas

Kad reiks parengti ir sukelti prekių aprašymus ir nuotraukas, supranta visi. Tačiau užsakovai dažai neįvertina šių darbų svarbos ir mąsto. Turinys ir yra tai, ką internetinėje svetainėje mato lankytojai. Todėl gražios, kokybiškos nuotraukos ir profesionalūs prekių aprašymai yra net svarbiau už el. parduotuvės dizainą ir funkcijas.

Tačiau kokybiškas turinio parengimas - gali kainuoti brangiau ir užtrukti ilgiau, nei pačios el. parduotuvės kūrimas. Tam reiks atlikti profesionalią produktų fotosesiją, samdyti tekstų rašytoją. Jei užsakovas bando šiuos darbus atlikti pats, dažnai padaro nekokybiškai. Jei samdo išorinius specialistus - susiduria su įvairiomis organizacinėmis problemomis. Visų prekių nebūna sandėlyje, todėl reikia daryti kelias fotosesijas. Rašytojai ne visada turi specialių žinių, reikalingų pristatyti produktų privalumus.

Jei prekių tiekėjas suteikia produktų nuotraukas ir aprašymus, tada užduotis tampa daug paprastesnė - tereikia juos į svetainę sukelti. Tačiau ir šis darbas gali pareikalauti nemažų laiko sąnaudų. Prekių dažnoje parduotuvėje būna šimtai ar tūkstančiai, nuotraukos - nevienodo formato. Todėl nuotraukų apkarpymas, teksto suformatavimas ir tvarkingas sukėlimas būna ilgas darbas. O atlikus šį darbą paskubomis ir pridarius akis badančių klaidų - galima sugadinti net puikiai techniškai įgyvendintos el. parduotuvės įvaizdį.

El. parduotuvei reikės ne tik prekių aprašymų, bet ir įvairių kitų tekstų. Kadangi paieškos sistemos skiria vis didesnį dėmesį turiniui, tai dažnoje el. parduotuvėje būna blogo skyrius su įvairiais straipsniais apie parduodamus produktus. Beje SEO sumetimais verta pačiam susikurti unikalius prekių aprašymus net tada, kai tiekėjas juos suteikia.

Todėl turinio parengimą ir sukėlimą reikia atsakingai suplanuoti ir skirti jam ne mažesnį biudžetą, nei kitiems darbams. Iš vienos pusės tai nėra sudėtingas darbas, tačiau reikalaujantis daug laiko ir kruopštumo, todėl praktikoje būtent čia dažnai iškyla problemos.

Elektroninės prekybos administravimas

Kartais klientams, netgi turintiems realias parduotuves, atrodo, kad internetinė parduotuvė prekiaus pati savaime. Iš tiesų jai, kaip ir realiai parduotuvei, reikia darbuotojų, kurie administruos užsakymus, atnaujins informaciją, atsakinės į pirkėjų paklausimus ir t.t. Ir jei tai ne smulki asmeninė parduotuvė, o rimtas el. komercijos projektas, tai darbo krūvis bus didelis. Nedidelės el. parduotuvės dažnai susiduria su problema, kad samdyti atskiro žmogaus vien tam darbui neapsimoka, nes užsakymų skaičius per mažas. Tačiau norint, kad pirkėjai būtų patenkinti, aptarnavimas privalo būti operatyvus. Todėl paskirti projekto administravimą kažkokiam darbuotojui, kuris turi kitas pareigas ir tik turėdamas laiko pasižiūri, kas vyksta el. parduotuvėje - nėra geras sprendimas.

El. parduotuvei reikia ir techninės priežiūros bei tobulinimo. Pradėjus prekybą, visada atsiranda naujų poreikių, kyla idėjų, ką galima padaryti geriau, patogiau. Populiariausios el. parduotuvės, į kurias dauguma lygiuojasi, yra pastoviai tobulinamos. Pačios web technologijos irgi nestovi vietoje. Todėl svetainių kūrėjas, pas kurį užsisakysite el. parduotuvę, atliks ne tik vienkartinį svetainės sukūrimo darbą, o turės tapti pastoviu jūsų partneriu vystant el. komercijos projektą.

Subalansuotos pastangos

Norint sukurti sėkmingą el. komercijos projektą, reikia suplanuoti ir atlikti visus šiuos darbus. Turėti marketingo planą, pasirinkti tinkamą el. parduotuvės techninį sprendimą, paruošti ir sukelti turinį, administruoti ir tobulinti savo svetainę. Ir pastangos turi būti subalansuotos - kartais projektai, netgi turintys didelius biudžetus, patiria nesėkmę dėl to, kad visą dėmesį paskiria kuriam nors vienam etapui, o apleidžia kitą. Nors ir daug pinigų skirsite reklamai, tai nekompensuos nekokybiško turinio ir prasto pačios el. parduotuvės įgyvendinimo. Taip pat ir priešingai - jei padarysite puikią el. parduotuvę, bet nepakankamai ją reklamuosite - pirkėjų nebus. Tik subalansuotos pastangos ir dėmesys visiems projekto įgyvendinimo etapams leis sukurti sėkmingai veikiančią el. parduotuvę.